- Újdonságok
- Akciók
- Együttműködési ajánlat papír-, ajándék és bababoltoknak
- Könyvek nagyoknak
- Könyvek kicsiknek - gyerekeknek, fiataloknak, babáknak és mamáknak
- Életrajzok-memoárok
- Ókori vonatkozású könyvek
- Könyvek óvodapedagógusoknak
- Könyvek kutyásoknak
- Afrikai vonatkozású könyvek
- Arab vonatkozású könyvek
- Ázsiai vonatkozású könyvek
- Balkáni és mediterrán vonatkozású könyvek
- Latin-amerikai vonatkozású könyvek
- Orosz vonatkozású könyvek
- Skandináv és balti vonatkozású könyvek
- Cseh és szlovák vonatkozású könyvek
- Szlovák és cseh nyelvű könyvek
- Ezotéria, lelki egészség
- Retro - Életvidám seniorok
- Antikvárium
- Különleges könyvajánlataink
- Nem talál egy könyvet? Segítünk!
Beethovent hallani
Mindannyiunknak ismerős a kép a szenvedélyes, komor Beethovenről, aki elszántan küzdött, hogy felülkerekedjen a siketségen, aki hallása elvesztése után is több mint egy évtizeden át folytatta a zenélést és a komponálást. Ezt általában emberfeletti hősiességnek tekintjük, de az igazság az, hogy Beethovennek a siketségre adott válasza nagyon is emberi.
És azzal, hogy demisztifikáljuk a tetteit, sokat tanulhatunk Beethoven zenéjéről. Talán senki nem tud erről többet, mint Robin Wallace, aki nem csupán Beethoven zenéjének szentelte életét mint zenetudós, de szoros személyes tapasztalattal is rendelkezik a siketséggel kapcsolatban. Egy napon, negyvennégy éves korában Wallace felesége, Barbara azt tapasztalta, hogy nem hall a jobb fülére – a hallásvesztést az agydaganata kezelésére alkalmazott sugárterápia okozta. Három évvel később a bal fülére is megsiketült. Az életéből hátralévő nyolc és fél év alatt, bár cochleáris implantátumot használt, Barbara soha többé nem élhetett úgy, mint egy halló ember.
Wallace megmutatja nekünk, hogy a közhiedelemmel ellentétben Beethoven nem harcba szállt hősiesen a siketséggel, hanem annál valami még nehezebb és nagyobb feladatot hajtott végre: alkalmazkodott a halláskárosodáshoz, és megváltoztatta a zenével való kapcsolatát, s e folyamat közben a zene természetének fontos szempontjait ismerte meg. A zene létrehozása vizuális és fizikai folyamat lett számára, amely látható utasításokból és a hangszerek mozgásából és rezgéséből fakad. A siketség talán lelassította, de páratlan mélységű alkotásokhoz is vezette őt.
Beethoven alkotó életének története fonódik össze a könyvben Barbara és szerettei tapasztalataival, olyan szempontokat ismertetve meg velünk, olvasókkal, amelyeket csak a siketséggel élők mutathatnak meg. E szempontok könnyebben elérhetővé, érthetőbbé és átélhetőbbé teszik Beethoven zenéjét is, és segítenek megérteni, hogy egy fogyatékosság miként járulhat hozzá az élet teljességének megéléséhez és a fejlődéshez.
-
Robin Wallace
Beethovent hallani
A zene elvesztésének és újra megtalálásának története
Kiadó: Európa
Kiadás éve: 2020
Oldalszám: 304
Kötés: Keménytáblás
ISBN: 9789635043170
-
Cikkszám 132735Státusz ÚJ  
-
2022. március 26-án 195 éve hunyt el LUDWIG VAN BEETHOVEN német zeneszerző
A zenetörténet legnagyobb alkotója volt, aki nemcsak páratlanul értékes, de rendkívül gazdag életművet hagyott az emberiségre. Kilenc szimfóniát, harminckét zongoraszonátát, öt zongoraversenyt, egy operát, és sok egyéb zeneművet komponált, s szinte valamennyi alkotása remekmű. Zongoraművésznek is elsőrangú volt, s jórészt neki köszönhető, hogy a zongora a legelőkelőbb helyre került a hangszerek között. Talán az ő munkássága hatott leginkább a zene fejlődésére, de művei más művészeti ágakat is megihlettek.
Zsenialitásának az életben is számos tanúbizonyságát adta, rendkívül szórakozott volt például. Megtörtént, hogy a vendéglőben ebédre várva komponálni kezdett, amelynek végeztével elégedetten hátradőlt, és intette a pincért: Fizetek. Pedig a nagy alkotásban el is felejtett ebédelni. Maga egyébként egyáltalán nem volt meggyőződve kiváló képességeiről, örökké elégedetlen volt műveivel, nem egy zenedarabjának kéziratát barátai mentették ki félig elégve a kandallóból. Erősítette kishitűségét egyre súlyosabb süketsége is, ami miatt komolyan foglalkozott még az öngyilkosság gondolatával is. Szörnyű élményeket kellett átélnie, a felújított Fidelio főpróbája például kudarcba fulladt, mert nem hallotta a zenekart.
Kortársai annál inkább tisztában voltak képességeivel, de egy-egy előadása még őket is meglepte. Vaclav Tomasek, a kor egyik neves zongoraművésze például így írt egy élményéről. "Beethoven nagyszerű játéka és főleg fantáziájának merész kidolgozása kedélyemet egészen különleges módon rendítette meg; sőt legbensőmben olyan mélyen letörve éreztem magam, hogy napokig hozzá sem nyúltam a zongorához". (Kalendárium Press)