Kreativ könyvkereskedés

Ha egy kiskereskedő szeretne szaküzletében könyvet árulni

csak szól nekünk

és mi kitaláljuk azt is, hogy

mit szeretne.

Facebook
Hírlevél
TOP termékek
Termékajánló
Pénznem váltás
Házhozszállítás

Termék részletek


Előadások az Istenemberségről

-25%
Előadások az Istenemberségről
3 200 Ft
Akció: 2 400 Ft
Kezdete: 2014.03.19   A készlet erejéig!

Szolovjov, Vlagyimir (1853–1900) Vlagyimir Szolovjov a történész fia, maga is a pozitivista eszmék hatása alatt kezdte munkásságát. A nyugati filozófia válsága (1874) c. írásában már bírálta ezt az áramlatot. A Nyugat kultúrát teremtett, de eltorzította Krisztus igazságát, a Kelet tisztaságában őrzi az isteni igazságot, de nem teremtett kultúrát – hirdette. Tanaiban a keresztény elemeken kívül helyet kaptak a misztikusok (Böhme, Schelling) s az indiai bölcselet eszméi is. A keresztény univerzalizmus filozófusaként tartották számon. A vallás kötelék az ember és a világ között. A nyugati filozófia jellegzetessége a francia forradalom óta, hogy a civilizáció valláson kívüli, világi kultúra, az emberiség tisztán világi alapon szervezett. Az ember joga lépett Isten joga helyébe. Az ember öntörvényszerűség, szabadságát nem egy felső hatalomtól kapta – fejtette ki a Nyugatra vonatkozó gondolatait az Előadások az Istenemberségről (1877–81) c. írásában (I. fejezet). A pozitivizmus, a szocializmus eszméit bírálva jelentette ki, hogy a nagy krízis Nyugaton már megkezdődött. A vallásos múltból (katolicizmus) a vallásos jövőbe kell eljutni. A protestantizmus felszabadította a személyiséget. Hit Istenben és hit az emberben – ez Szolovjov fő elve. Isten valósága független más létezőtől, nem lehet az észből logikailag levezetni. Szükségszerű kezdete az ember magasabb érdekeinek. Isten szükségszerűsége: akarati és erkölcsi tevékenység, értelem és igaz ismeret. A vallásnak általánosnak és egyetlennek kell lennie. Három alapvető elem létezik: 1. a természet, az, ami adott (az élet és a tudat anyaga); 2. az isteni kezdet (cél és tartalom); 3. az emberi személyiség mint az élet és a tudat szubjektuma. Az emberi személyiség megkülönbözteti magát a természettől. „A természettől való felszabadulás a tiszta személyiség öntudatában először világosan az indiai filozófiában fejeződött ki” (IV.). Az emberiség egész történelme az Istenemberség felé irányul. Az emberben két természet és két akarat lakozik. Természetes ember; önmaga mint a természet jelensége. A lelki ember; egy istenemberi személyiség. Az embernek a külső lét bilincseiből kell kitörnie. Uralmat igényelhet a világ felett azért, hogy a tökéletességig vigye. A racionalizmus (klasszikus német filozófia) kudarcot vallott, az értelem erőtlennek bizonyult a szenvedélyekkel szemben. A Nyugat az emberi elvet fejlesztette ki, a Kelet ragaszkodik az istenihez. A Sophia (’Isteni Bölcsesség’) működik a világegyetemben. Minden létezőben jelen van, fenntartja a valóságot. Ez az Isten országa felé vezérlő kegyelem. Az ember dolga a tökéletesedés. Isten a szeretet, vagyis az abszolút személy. Az Istenember, Jézus Krisztus Isten országának individuális megjelenése. Az Antikrisztus története c. írása Dosztojevszkij Karamazov testvérek c. regénye betétjének („Legenda a Nagy Inkvizítorról”) folytatása.

  • Vlagyimir Szolovjov
    Előadások az Istenemberségről
    Kiadó: Attraktor
    Kiadás éve: 2014
    Oldalszám: 186
    ISBN: 9786155257568

  • Cikkszám
    433860
Webáruház készítés